Koliko.HR

25 europskih udruga potrošača podnijelo prijavu protiv Sheina

Shein se ponovno našao na udaru – 25 europskih organizacija prijavilo ga je zbog manipulativnih praksi koje potiču pretjeranu kupnju i krše prava potrošača. Optužbe uključuju lažne popuste, psihološki pritisak i prikrivanje stvarnih cijena, a EK razmatra moguće sankcije.

25 europskih organizacija za zaštitu potrošača, pod koordinacijom krovne udruge BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs), podnijelo je službenu prijavu protiv kineske internetske trgovine Shein Europskoj komisiji i nacionalnim tijelima za zaštitu potrošača. Tvrtku optužuju za korištenje manipulativnih i potencijalno prijevarnih praksi koje potiču prekomjernu potrošnju, a pritom negativno utječu na okoliš, radna prava i same kupce.

Prema navodima u prijavi, Shein redovito koristi tzv. dark patterns, odnosno suptilne tehnike manipulacije korisničkim sučeljem. To uključuje lažne tvrdnje o ograničenim zalihama (“Još samo 3 komada na skladištu!”), odbrojavanja do isteka navodne rasprodaje (“Samo još 02:00:00 za ovu ponudu”), iskorištavanje društvenog pritiska kroz navodne recenzije kupaca, ali i tzv. confirm-shaming – upite poput “Ostvarili ste pravo na popust! Jeste li sigurni da to želite propustiti?”, kojima se potrošače navodi na impulzivne kupnje.

Osim toga, prijava sadrži i ozbiljne optužbe za obmanjujuće prikazivanje cijena i lažne popuste. Prema analizi nekih nacionalnih udruga, Shein navodno rutinski prikazuje “snižene cijene” koje zapravo nikada nisu bile pune, a čime se krši zakon o transparentnosti cijena. Također se sumnja na praksu prikazivanja fiktivnih recenzija proizvoda, kao i slanja neželjenih obavijesti koje dodatno vrše pritisak na kupce.

Belgijska organizacija Testachats upozorava da aplikacija i internetska stranica Sheina koriste algoritme koji su dizajnirani tako da maksimiziraju vrijeme koje korisnici provode na platformi i njihovu potrošnju, što se sve temelji na psihološkoj manipulaciji. “Model ultrabrze mode, kakav koristi Shein, oslanja se na neetične metode kako bi stvorio ovisnost i potaknuo pretjeranu kupovinu”, upozorila je Laura Clays, glasnogovornica organizacije.

Organizacije traže od Europske komisije i nadležnih tijela hitnu istragu i mjere zabrane pojedinih praksa, kao i sankcije. Također traže širu istragu sektora ultrabrze mode, s obzirom na to da slične prakse nisu ograničene samo na Shein; prije godinu dana podnijeta je i prijava protiv sličnog kineskog webshopa Temu.

Iz Sheina su reagirali izražavajući razočaranje ovim potezom. Direktor korporativnih komunikacija Robin Kiely poručio je kako su u više navrata bezuspješno pokušali stupiti u kontakt s BEUC-om. “Europski potrošači bili bi bolje zaštićeni kada bi nas BEUC pozvao na dijalog. Odbijanje svake mogućnosti razgovora iznimno je razočaravajuće”, izjavio je Kiely.