25 europskih organizacija za zaštitu potrošača, pod koordinacijom krovne udruge BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs), podnijelo je službenu prijavu protiv kineske internetske trgovine Shein Europskoj komisiji i nacionalnim tijelima za zaštitu potrošača. Tvrtku optužuju za korištenje manipulativnih i potencijalno prijevarnih praksi koje potiču prekomjernu potrošnju, a pritom negativno utječu na okoliš, radna prava i same kupce.
Prema navodima u prijavi, Shein redovito koristi tzv. dark patterns, odnosno suptilne tehnike manipulacije korisničkim sučeljem. To uključuje lažne tvrdnje o ograničenim zalihama (“Još samo 3 komada na skladištu!”), odbrojavanja do isteka navodne rasprodaje (“Samo još 02:00:00 za ovu ponudu”), iskorištavanje društvenog pritiska kroz navodne recenzije kupaca, ali i tzv. confirm-shaming – upite poput “Ostvarili ste pravo na popust! Jeste li sigurni da to želite propustiti?”, kojima se potrošače navodi na impulzivne kupnje.
Osim toga, prijava sadrži i ozbiljne optužbe za obmanjujuće prikazivanje cijena i lažne popuste. Prema analizi nekih nacionalnih udruga, Shein navodno rutinski prikazuje “snižene cijene” koje zapravo nikada nisu bile pune, a čime se krši zakon o transparentnosti cijena. Također se sumnja na praksu prikazivanja fiktivnih recenzija proizvoda, kao i slanja neželjenih obavijesti koje dodatno vrše pritisak na kupce.
Belgijska organizacija Testachats upozorava da aplikacija i internetska stranica Sheina koriste algoritme koji su dizajnirani tako da maksimiziraju vrijeme koje korisnici provode na platformi i njihovu potrošnju, što se sve temelji na psihološkoj manipulaciji. “Model ultrabrze mode, kakav koristi Shein, oslanja se na neetične metode kako bi stvorio ovisnost i potaknuo pretjeranu kupovinu”, upozorila je Laura Clays, glasnogovornica organizacije.
Organizacije traže od Europske komisije i nadležnih tijela hitnu istragu i mjere zabrane pojedinih praksa, kao i sankcije. Također traže širu istragu sektora ultrabrze mode, s obzirom na to da slične prakse nisu ograničene samo na Shein; prije godinu dana podnijeta je i prijava protiv sličnog kineskog webshopa Temu.
Iz Sheina su reagirali izražavajući razočaranje ovim potezom. Direktor korporativnih komunikacija Robin Kiely poručio je kako su u više navrata bezuspješno pokušali stupiti u kontakt s BEUC-om. “Europski potrošači bili bi bolje zaštićeni kada bi nas BEUC pozvao na dijalog. Odbijanje svake mogućnosti razgovora iznimno je razočaravajuće”, izjavio je Kiely.