Koliko.HR

Europske zrakoplovne tvrtke i dalje obmanjuju putnike

Unatoč istrazi Europske komisije, avioprijevoznici i dalje reklamiraju letenje kao ekološki prihvatljivo. BEUC upozorava na raširen greenwashing i optužuje kompanije da zavaravaju putnike porukama koje prikrivaju stvarni utjecaj zrakoplovstva na okoliš.

Unatoč istrazi Europske unije, a koja traje više od godinu dana, europska zrakoplovna industrija i dalje u javnost plasira zavaravajuće tvrdnje o utjecaju letenja na okoliš. Naime, analiza komunikacije 17 zračnih prijevoznika pokazuje da i dalje reklamiraju zračni prijevoz kao ekološki prihvatljiviji nego što on uistinu jest, izvijestila je krovna europska organizacija potrošača BEUC.

“Putnici su prevareni i vjeruju da biraju održiv oblik prijevoza, iako je riječ o sektoru s vrlo visokim emisijama zagađenja”, izjavio je glavni direktor BEUC-a Agustin Reyna. Riječ je o takozvanom greenwashingu, postupku u kojem kompanije svoje proizvode ili usluge krajnjim korisnicima prikazuju ekološki prihvatljivijima nego što doista jesu. Time potrošači stječu lažan dojam da svojim izborom pomažu okolišu, iako stvarni učinak često izostaje

Još 2023. godine BEUC je podnio službenu pritužbu Europskoj komisiji, optužujući europske avioprijevoznike za greenwashing i nepoštene trgovačke prakse. Komisija je godinu dana kasnije otvorila istragu protiv 20 zrakoplovnih tvrtki zbog obmanjujućih tvrdnji o održivosti, no BEUC upozorava da se od tada malo toga promijenilo. Zrakoplovstvo je, naime, odgovorno za do četiri posto ukupnih emisija stakleničkih plinova u Europskoj uniji.

Neke su zrakoplovne kompanije ipak revidirale svoje poruke. Norwegian je uklonio sve tvrdnje povezane s okolišem iz postupka rezervacije, dok je Wizz Air ukinuo opciju kojom su putnici mogli otkupiti svoj CO2 otisak. No mnoge druge promjene bile su kozmetičke prirode; poput promjene formulacija ili korištenih boja bez stvarnog odustajanja od spornih praksi.

“Takve površne promjene ne smiju prikriti činjenicu da je greenwashing i dalje rasprostranjen”, poručuje Reyna. BEUC upozorava da brojne analizirane kompanije, među kojima su i Air France te Lufthansa, i dalje nude “zelene” tarife u sklopu kojih putnici plaćaju više za kupnju ugljičnih kredita ili takozvanog održivog zrakoplovnog goriva (SAF). Uz to, avioprijevoznici nerijetko preuveličavaju svoje dugoročne ciljeve održivosti, zaključuje BEUC.