Nizozemska udruga potrošača Consumentenbond optužila je multinacionalnu kompaniju Unilever za greenwashing. Prema njihovoj analizi, više od polovice od ukupno 450 pregledanih Unileverovih proizvoda sadržava tvrdnje o održivosti koje su nejasne, pretjerane ili jednostavno netočne.
Greenwashing je marketinška praksa kojom tvrtke lažno prikazuju svoje proizvode, usluge ili poslovanje kao ekološki prihvatljive, iako to u stvarnosti nisu. Cilj je stvoriti pozitivan dojam kod potrošača bez stvarnog ulaganja u održivost. Takve tvrdnje često uključuju nejasne izraze, lažne oznake ili pretjerivanja bez vjerodostojnih dokaza.
Među Unileverovim brendovima koji su najlošije ocijenjeni nalaze se Unox sa 104 proizvoda i Knorr s njih 95. S problematičnim tvrdnjama identificirani su i Lipton (21 proizvod), Calvé (12), sladoledi Ola (10) te Hellmann’s (5). S druge strane, jedino brendovi Ben & Jerry’s, De Vegetarische Slager i Hertog IJs prošli su bez ikakvih zamjerki.
Udruga ističe da su izrazi poput “uzgojeno na održiv način” preopćeniti i stoga obmanjujući, osobito kada nisu potkrijepljeni objektivnim i neovisno provjerenim standardima. Uz to, Unilever koristi vlastite logotipe koji po izgledu podsjećaju na službene certifikacijske oznake, što dodatno dovodi u pitanje vjerodostojnost njihovih tvrdnji o održivosti.
Unilever je odgovorio tvrdnjom da se njihovi standardi temelje na internoj metodologiji te na priznatim međunarodnim certifikatima. Također navode da postupno uvode promjene kako bi se smanjilo stvaranje otpada.
No već od iduće godine, na snagu stupa nova europska Direktiva o osnaživanju potrošača. Tim se zakonodavnim paketom zabranjuje upotreba samostalno osmišljenih logotipa koji sugeriraju ekološku prihvatljivost. Oznake o održivosti tada će moći dodjeljivati isključivo neovisna i ovlaštena tijela, što je ključni korak Europske unije u borbi protiv greenwashinga i zaštiti povjerenja potrošača u istinitost ekoloških tvrdnji.