Cijena ananasa od 12 eura privlači svačiju pozornost, a mnogi su je dočekali s nevjericom. U jednoj trgovini svjedočili smo sceni u kojoj je starija žena napala prodavača zbog, kako je rekla, pretjerane cijene. Na njegovo objašnjenje da se radi o ananasu dopremljenom avionom, što značajno poskupljuje nabavu, odbrusila je: “Kaj bute meni tumačili kaj je ananas? Pojela sam ih više nego kaj bute ih vi vidili u cijelom životu!”
Takva reakcija pokazuje koliko je malo poznato što avionsko voće zapravo jest. Za razliku od standardnog uvoza, kod kojeg se ananas i mango beru poluzreli, zatim tjednima putuju brodom i naknadno dozrijevaju u skladištu, zrakoplovne pošiljke funkcioniraju potpuno drugačije. Voće se bere kada je već razvilo svoju punu slatkoću i mekaniju teksturu, a potom se u vrlo kratkom roku preveze avionom kako bi zadržalo kvalitetu.
Troškovi hladnog lanca, iznimno kratak rok trajanja i višestruko skuplji prijevoz čine takve proizvode znatno skupljima na polici. Neki dobavljači pri tome garantiraju da “od polja do stola” prođe manje od 24 sata.
U praksi to znači i stvarnu razliku u okusu. Mnogi kupci u Hrvatskoj nikada nisu probali potpuno dozrio mango ili ananas jer se uobičajeno to voće bere dok još nije posve dozrelo kako bi izdržalo dug transport. Avionske pošiljke zato nude intenzitet okusa, teksture i slatkoće koje mnoge iznenadi.
“Kupio sam radi probe nekoliko puta, čisto da vidim kakvo je to redovno smeće na policama, i radije bih jednom mjesečno pojeo mango za osam eura nego četiri loša za dva eura. Kivi je također puno slađi i žute je boje, a ne zelene pa mogu samo zamisliti kakav je u zemljama gdje raste”, opisao je to jedan korisnik hrvatskog dijela Reddita.
Iako nije riječ o voću za svakodnevnu kupovinu, interes za takvim proizvodima raste. Kupci koji žele probati razliku između industrijski “prisiljenog” i prirodno zrelog tropskog voća upravo u ovoj kategoriji pronalaze ono što je do sada bilo rezervirano uglavnom za tržišta s kratkim uvoznim kanalima.